Afscheidsspeech, 10 november 2022

Stoffel op CBS de Akker, speech bij mijn vertrek

Voor de zomervakantie van 1976 begon ik op de Rehobothschool in Rotterdam-West, ik leerde daar van Rienus Sakko hoe je leiding kunt geven.

Het was de tijd dat kleuterschool en lagere school samengingen en ik ging de kleuterbouw leiden als adjunct-directeur.

Rienus was op mijn afscheidreceptie !
Deze Herfstvakantie werkte ik precies 35 jaar op CBS de Akker. Samen met de Rehoboth-tijd dus meer dan 46 jaar.
Ieder jaar op CBS de Akker was weer compleet anders.

Ik ben 7000 dagen op deze school geweest, meestal kwam ik op de fiets, vaak met een muts op, niet altijd even goedgemutst.
Ik zag 723 leerlingen uit de groepen 8 vertrekken en 566 tussentijdse schoolverlaters en de 280 kinderen van nu.
Dat zijn 1569 oud-leerlingen die mij kennen, velen zijn ouders die op school zaten in de jaren '90 en die nu hun kind weer op De Akker brengen.
Er zijn 158 collega’s vertrokken, met Corrie en Stoffel erbij maakt dat 160 in totaal en 50 collega’s zijn nu actief op school
865 keer heb ik een Akkernieuws geschreven.
75 baby’s zijn geboren bij de meesters en juffen in mijn tijd en drie zijn er op komst, voor zover ik weet…
Er zijn 29 parkeervergunningen

Ik schreef zeker 257 grappige verhaaltjes over gebeurtenissen die op school plaatsvonden en die je niet zelf kunt bedenken
Meer dan 60.000 foto’s staan per jaar geordend in het digitale archief
Ik werkte met 4 adjuncten: Pierre, Ineke, Nicolet en Urmie
Het PCBO organiseerde 3 studiereizen waar ik mee was; naar Zweden, Turkije en Portugal
Projecten, boekenweken, oogstfeesten, Kerstfeesten, tuinen en pleinen
Bezoeken van Peper, Opstelten, Aboutaleb, ministers, kroonprins, wethouders en Koningin
We zijn/waren één team, één club, een mooie groep collega’s, met meningsverschillen, maar altijd met steun voor elkaar.

Wat een fantastisch team bleef het, ondanks de nodige wisselingen.
Veel dank daarvoor.

We kijken terug op
Maak Millinx Mooier, na het verval van deze wijk en de dag van burgemeester Peper, werd men aan de Coolsingel wakker en zag men wat er op Zuid speelde.
We begonnen aan het Makker-project met studenten van de Pabo, onder andere Victor. We zijn zo de voorloper geworden van NPRZ
We maakten het mee, de renovatie van de wijk, van de huizen, van de school en van de mensen.
Wat gebeurde er veel. Wat deden we veel. We knokten en zeulden. En we hadden het goed met elkaar.

Altijd waren we op zoek naar wat Rutger Kopland, de dichter noemt:
“ naar iets dat voor je uitvlucht
Een verlangen naar een plek
Maar die is nooit waar je bent”

Als leidinggevende heb ik altijd gezocht naar wat we willen en niet naar wat we moeten.
Als je iets moet doen, komt het niet uit jezelf, als je het wil wél.
Mijn moeder zei dit weekend, kijkend naar de kaart van mijn afscheidsreceptie:
“Je was 10 jaar toen je zei: ik wil meester worden”. Ik had een voorbeeld van een fijne meester op school die vier jaar met ons meeging van groep naar groep.

Na 60 jaar praat ik nog over hem, in 2082 zullen ze het nog over ons hebben !

Het gaat om de MENSEN, niet om de GETALLEN !!
In deze bijzondere wijk zagen we alle jaren bijzondere kinderen.

“Met die kinderen is niet veel mis, het is de thuissituatie die hun klok en brein ontregelt en zo zorgt dat de ontwikkeling stagneert” (ik citeer mezelf)

Die blokkades proberen we weg te krijgen.

Op deze bijzondere school zagen we alle jaren bijzondere collega's. De Akker was een kweekvijver van vele talenten die vaak elders weer zware

klussen gingen aanpakken; ik hoor ze met liefde over hun tijd in de Millinxstraat spreken.

Zo is er nog heel veel op te noemen, maar dat sla ik over

Initiatiefgroep LeerkrachtenTekort Rotterdam
Een Akker film
Aanleg Steunpunt ICT
De verbouwing en renovatie

Tuin Cillershoekstraat
Einde Cillershoekstraat
Bouw Millinxparkhuis
Erasmusspeld (wethouder Els Kuiper: "Die Boot is een zeurderige man met lijstjes...")
Ridder
Einde OALT (Mohammed, Sehriban, Filomena, Nena)
Project Kijk op de wijk
Nieuwe methoden, iedere keer weer
Studenten: MBO, Pabo, ICT
Rechtbank, wegens kort geding Verlof
Continurooster

Een incident en een studiedag Veiligheid
Directeur van de Elout met Lilian
Zelfstandig werken - scriptie Hugo

enz.

Nee, De Akker is geen museum

Ooit zei ik dat ik er een boek over zou schrijven, nou nee, toch niet, er staat genoeg op papier en alles nog een keer beleven zou een zelfkwelling zijn.

Beter nu fietsen, happen en trappen en vrij zijn van druk.

Ja, wel lezen. Van het echtpaar Lüthi (architecten van het Millinxparkhuis) kreeg ik "Rotterdam, een ode aan inefficiëntie". Prachtig.

Maar wil je wat begrijpen van mijn 35 Akkerjaren bekijk dan de drie bladzijden van de balans op http://team.cbsdeakker.nl/balansen.htm

Wil je grappige zaken lezen, kijk dan op http://team.cbsdeakker.nl/Akkerverhalen.htm

En wat beelden van de afgelopen 35 jaar op fotoalbum Millinx

Beelden van de afscheidsweek (worden nog bijgevuld) op fotoalbum Afscheidsweek

“Het is beslist waar, zoals de filosofen zeggen, dat het leven naar achteren moet worden begrepen.

Maar ze vergeten de andere kwestie, dat het leven naar voren moet worden geleefd.”
― Søren Kierkegaard, The Journals of Kierkegaard

Het verleden is achter ons, daar moeten we niet in blijven hangen.

Het heden is nu, wat een mooie week was dit met een afscheid als een drietrapsraket.
De toekomst ligt voor ons. Daar moeten we ons op voorbereiden.

Met Petra is een kundige opvolger gevonden.

In de Havenloods stond een stukje over mijn afscheid
In het AD verscheen op 3 december 2022 een afscheidsinterview; je leest het via de link.

Ik sluit af met een gedicht:

Lotgenoten,

Ons gaan is een komen
Ons komen een gaan

De zin van het leven
is dat we vergaan

De wereld van iedereen
Niemand de baas

Het heden is eeuwig
Alles is waar

God of Jehova
Allah Jahweh